Strategiinnspill om maritim transport
Norge skal bli en spydspiss innen maritime lavutslippsløsninger, enten det er hydrogenteknologi eller batterielektrisk fremdrift. Norge skal også ta en ledende posisjon på autonome fartøy.
(Illustrasjon: Statens vegvesen/Jon Opseth)
Dette er blant ambisjonene innsatsgruppen for fremtidens klimavennlige energiteknologier for lav- og nullutslippsløsninger i maritim transport har spilt inn til Energi21.
Næringsliv, FoU-miljøer og akademia har samarbeidet om felles innspill i forbindelse med Energi21s strategirevisjon.
Solide utgangspunkt for utvikling av klimavennlige maritime transportløsninger
Norge har et komparativt fortrinn i den sterke teknologi- og kompetansebasen innen sjøfart. Den norske maritime klyngen har aktører langs hele verdikjeden, noe som gir et meget godt utgangspunkt for utvikling av nye og innovative maritime fremdriftsløsninger.
Et stort hjemmemarked i kombinasjon med en sterk maritim klynge danner et godt grunnlag for test og demonstrasjoner av nye teknologier og løsninger, før kommersialisering og eksport til det internasjonale markedet.
Næringens ambisjoner
Nærings- og forskningsaktørene har store ambisjoner; Norsk maritim sektor skal bli en internasjonal spydspiss innen klimavennlige lavutslippsløsninger.
Det gjelder både som utvikler og som bruker av klimavennlig energiteknologi i fremdriftsløsningene. Ambisjonen kan oppnås gjennom utvikling på flere områder:
- Norges store hjemmemarked og strenge miljøkrav utnyttes til å utvikle verdensledende maritime klimavennlige energiteknologier, enten det er hydrogenteknologi, batterielektrisk fremdrift eller LNG-teknologi. Norge vil eksportere klimavennlige teknologier til verdensmarkedet når strengere miljøkrav kommer også der.
- Norge skal ta en ledende posisjon i utviklingen av autonome maritime fartøy.
For å lykkes vektlegger innsatsgruppen temaer som utslippsfri maritim verdikjede ,infrastruktur og energitilgang for klimavennlige energiteknologier, batterisystemer, batterimaterialer, ladeteknologi, systemintegrasjon og autonome fartøy.
Strategiinnspill maritim transport 2017 PDF - 230 KB
- Publisert:
- 10.10.2017
- Sist oppdatert:
- 10.10.2017